Employee Experience keskustelut - Barona Group


Idea

Kiinnostavat kysymykset tuottavat kiinnostavia keskusteluja. Koska henkilöstökyselyjen sisällöt eivät ole olleet tarpeeksi puhuttelevia Baronalla, niin mitkä sitten ovat ne yhteisön menestymisen ja hyvinvoinnin kannalta merkittävimmät asiat, joista halutaan keskustella? Millaista kokemusta työn tekemisestä me arvostamme ja millaiseen työkulttuuriin uskomme? Employee Experience lupauksiin on kiteytetty Baronan menestymisen kulttuuri.

 

Henkilöstölle annetuista lupauksista pidetään kiinni

 

  • Tavoitellaan erinomaisuutta – näistä lupauksista emme halua tinkiä tai tyytyä keskinkertaisuuteen. Asteikolla 1-5 tavoitellaan tasoa 5.
  • Jokainen esimies on valmis tekemään kaikkensa lupauksissa kuvatun henkilöstökokemuksen tuottamiseksi.
  • Lupauksilla on laaja-alainen vaikutus yhteisön hyvinvointiin ja menestymiseen
  • Lupauksia on riittävän vähän, jotta me voimme ne muistaa.
  • Otsikossa kiteytyy ajatus, jota muutama lause täsmentää. Lopulliset tulkinnat lupauksista syntyvät yhteisöjen keskusteluissa.
  • Jos jotain on muutettava, niin muutetaan. Jos joku lupaus puuttuu, niin lisätään. Lupaukset kehittyvät ajattelumme myötä.

Esimerkkejä lupauksista

 

Paneudumme huolella asiakkaan tarpeisiin, jotta palvelumme kehittyvät jatkuvasti.

  • Kuuntelemme, havainnoimme ja tutkimme huolella asiakkaan tarpeita, jotta voimme palvella asiakastamme paremmin ja kasvaa.
  • Asiakkaan toimialan liiketoimintaosaaminen on jatkuva oppimisen kohde.
  • Barona-yhtiöt erikoistuvat, jotta voimme kasvattaa erinomaisuutta.
  • Kannustamme toisiamme kokeilemaan uusia tapoja palvella asiakasta tai hankkimaan uusia asiakkaita.
  • Tarjoamme asiakkaalle uutta ennen kuin hän ehtii pyytää.

 

Tiedän miten meillä menee. Liiketoiminnan tunnusluvut ovat esillä ja niistä puhutaan avoimesti ja rehellisesti

  • Taloudellinen tulos sekä ansaintalogiikka ovat meidän tiedossa.
  • Minun ja kollegoideni tekemiset ovat näkyvästi esillä.
  • Tiedän miten voin vaikuttaa tulokseen.
  • Toiminnan läpinäkyvyys on meille tärkeää.
  • Prosessimittareita kehitetään jatkuvasti.

 

Virheistä tai kokeilujen epäonnistumisista opitaan ilman syyllisyyttä

  • Myönnämme virheet ja epäonnistumiset.
  • Meillä rohkeudesta kiitetään ja uusista kokemuksista kiinnostutaan.
  • Nöyrästi otamme opiksemme omista ja kollegoiden kokemuksista.
  • Parempi epäonnistua kokeilemalla uutta kuin jäädä paikoilleen.

 

Esimieheni on hyvä kuuntelija

  • Hän on rohkea kysymään vaikeistakin asioista.
  • Hän kuuntelee huolella ja tarkistaa omat tulkintansa.
  • Hän keskeyttää ja kysyy uudestaan, jos yritän väistellä tai selitellä.
  • Hän suhtautuu asioihin valmentavalla otteella auttaen minua löytämään itse ratkaisut.
  • Kuuntelemisen laatu kertoo ihmisen halusta paneutua ja ymmärtää toisen todellisuutta.

 

Tiedän mistä minä ja kollegani olemme vastuussa

  • Tiedän mitä minulta odotetaan.
  • Vastuut ja tavoitteet on yhdessä keskusteltu ja sovittu.
  • Menestyminen vastuun kantamisessa edellyttää sujuvaa yhteistyötä, joukkuepeliä.
  • Yhdessä arvioimme ja suunnittelemme työtämme säännöllisesti.
  • Vastuiden jakoa päivitämme aina tarpeen mukaan.

 

Tunnen jaksavani työssä

  • Liikun, lepään ja syön hyvin.
  • Hallitsen työni ja pystyn rajaamaan työn määrää.
  • Tulen aamulla energisenä töihin ja lähden hyvillä mielin kotiin.
  • Kun teen pidempää työpäivää, pystyn vastaavasti pitämään välillä vapaata.
  • Läheisten ihmisten mielestä työ ja vapaa-aika ovat minulla tasapainossa

 

Employee Experience käyttöohjeet

 

  • Henkilöstön kokemuksista kerätään havaintoja ja keskustellaan vähintään kerran vuodessa. Tarvittaessa työkalua keskustelun avaajaksi voi käyttää useamminkin.
  • Barona-yhtiöt ajoittavat itse keskustelut.
  • Läpimenoaika kyselylle, keskusteluille sekä tulosten raportoimiselle ja muutostarpeiden resursoimiselle johtoryhmässä on enintään 4 viikkoa.
  • Yhtiö voi lisätä työkaluun itselleen räätälöityjä lupauksia.
  • Henkilöstön kokemukset kerätään noin viikkoa ennen keskustelua. Linkin kyselytyökaluun voi liittää kokouskutsuun.
  • Vastaaminen onnistuu myös mobiilisti.
  • Vastausprosentti ja tulokset ovat esimiehen nähtävillä reaaliaikaisesti.
  • Vastaajien henkilöllisyys ei ole näkyvillä.

Walk the Talk Oy

Walk the talk – "Puheista tekoihin" – on organisaatioiden muutoshallintaan ja menestyvien työyhteisöjen kehittämiseen erikoistunut yhtiö.

Ota yhteyttä

Timo Matikainen
Helsinki

puh + (358) 40 518 4948
e-mail timo.matikainen@walkthetalk.fi