Hyödyt odotusten hallinnasta
1. Avoimuus
Harjoitus totuttaa työyhteisön avoimeen keskusteluun myös herkkinä pidetyissä asioissa. Kun johtajuudesta voidaan puhua suoraan ja avoimesti, niin miksi ei kaikista muistakin työrooleista.
2. Suoruus ja selkeys
Kaikki odotukset kuunnellaan huolella mutta kaikkea ei tarvitse luvata toimittaa. Selkeät ja suorat kannanotot odotusten täyttämisestä eivät jätä tilaa jossittelulle.
3. Turvallisuus
Avoimuus vahvistaa turvallisuuden tunnetta. Kaikesta työhön liittyvästä pystytään ja halutaan puhua. ”Salaisuudet sairastuttavat yhteistyösuhteet”.
4. Vastavuoroisuus
Esimiehen on luontevaa fasilitoida keskusteluja yhteisön muihin rooleihin kohdistuvista odotuksista, kun on ensin vastaanottanut omaan työhön kohdistuvat odotukset.
5. Esimies saa velvoitteen johtaa laadukkaasti.
Varsinkin vaikeisiin asioihin puuttuminen ja palautteen antaminen nopeutuvat, kun alaiset sitä suoraan pyytävät.
6. Palautteen antaminen esimiehelle helpottuu
kun odotukset on yhdessä keskusteltu ja palautteen keräämisen tavasta sovittu
7. Yhteinen tietoisuus johtamisesta
Jos odotuksista keskusteltaisiin vain kahden kesken, niin henkilöstön kesken syntyy erilaisia tulkintoja ja jopa ristiriitaisia odotuksia.
Harjoitus käynnistyy kysymyksellä:
”Kun työpäivän jälkeen menette kotiin niin mitä on töissä tapahtunut, jotta voisitte sanoa läheisellenne, että minulla on erinomainen esimies? Mitkä konkreettiset odotukset pitäisi täyttyä, jotta voisitte arvostaa esimiestänne?”
Kun kynät hidastuvat niin jaa osallistujat 2-3 ryhmään ja pyydä laatimaan ryhmän yhteinen lista. Ensimmäisenä listassa pitäisi olla kaikkein tärkeimmät odotukset.
Korosta konkreettisuutta! Arvotasoisia odotuksia ei oteta vastaan. Esimerkiksi oikeudenmukaisuus ei kelpaa odotukseksi vaan konkreettinen kuvaus siitä mitä oikeudenmukaisuus on tässä työyhteisössä.
Kun listat ovat valmiita, niin aloita odotusten kerääminen ja kirjaaminen fläpille. Pyydä ryhmiltä yksi odotus kerrallaan. Keskustelkaa odotuksen oikeasta tulkinnasta ja oliko toisella ryhmällä sama odotus. Kuuntele huolella ja kysy odotuksen taustoista ja merkityksestä. Älä paljasta omaa suhdettasi odotukseen vielä keräysvaiheessa vaan kuuntele huolella.
Aloita odotusten kommentointi, kun kaikki odotukset on listattu. Tarkista että kaikki odotukset on varmasti ilmaistu ja listattu. Kommentoinnissa sinulla on kolme vaihtoehtoa:
Joidenkin odotusten vastaanottamisessa voi tunnustaa oman heikkoutensa ja pyytää ryhmältä apua/tukea johtamistyölle. Kun olet kommentoinut kaikki odotukset niin voit kiittää porukkaa avoimuudesta ja suoruudesta. Jos ryhmässä on muita esimiehiä, niin keskustelkaa odotusten kohdistumisesta myös heihin. Yleensä odotukset johtajuudesta ovat esimiehille samankaltaiset. Tapa ilmaista odotuksia voi vaihdella.
Seuraavaksi
Walk the Talk Oy
Walk the talk – "Puheista tekoihin" – on organisaatioiden muutoshallintaan ja menestyvien työyhteisöjen kehittämiseen erikoistunut yhtiö.
Timo Matikainen
Helsinki
puh + (358) 40 518 4948
e-mail timo.matikainen@walkthetalk.fi